المتابعون

السبت، 19 يناير 2013

عايزة ألبس أبيض × أبيض × أبيض × أبيض

غريب قوي الحلم اللي أصحو منه بعد ما أسمع قرآن يتردد بصوت له صدى في الحلم. وغريبة إني لا أتذكر منه حتى آية القرآن الآن. والجميل إني لقيت الغنوة بتاعة "بحبك يا سيدي" لأحمد الحجار بتتردد على شفاهي.
يا رب ألبس الأبيض وأروح أزور بيتك بجد. يا سلام بقى وهتكون أول تجربة ليَّ بركوب الطائرة. بس الطائرة زمان كان نفسي تتجه إلى إيطاليا. وقلت إني نفسي أروح إيطاليا كتير وأتفرج على المعالم السياحية اللي كان نفسي أشوفها قوي والطبيعة الساحرة هناك. وأقابل كل أصحابي اللي كانوا بيوعدوني يستقبلوني في بيتهم. أجمل حد وعدني بالاستقبال دا كانت الأسرة الجميلة اللي طفلتها الصغيرة "سيرينا" قالت لي: فيه كنبة في الصالة كبيييييييرة وممكن تكفي تنامي عليها. راحت مامتها قالت لها: طب وحجرتك ما هي كبيرة ولازم تعزمي "رانيا" فيها لأننا عاوزين ناخدها معانا هنا. والبنت بصت لي كدة. ومامتها غمزتني وقالت لي: ما بتحبش حد يشاركها هي وأختها في حجرتهما. وطول الطريق كانت بتبص عليَّ تراقبني وتقول للبنات: بصوا إزاي "رانيا" هادية وساكتة وبتكلمنا بالراحة خالص رغم إن حواليها الشوارع زحام قوي والطريق مختنق والسائق برضو هادي وساكت. وأنا ألاحقها بابتسامة. وهي تقوم تقول للبنات برضو عن ابتسامتي.
بس حلمي دا في إني أروح إيطاليا وأزور برج بيزا المائل كان لسبب. كنت أسمع الشيخ كشك يرحمه الله وكل من مثله يقال عنه إنه بكى لما سمع إن البرج يزداد ميلًا وقد يسقط. ولما سألوه عن سر بكائه قال لهم إنه كان عاوز ربنا يحييه لما يفتح على المسلمين بلاد الروم مرة أخرى فيؤذن من فوق هذا البرج. وتمنيت أكون فوقه أؤذن بصوتٍ منخفض أو حتى في سري كي أحقق أمل الشيخ وأتمنى أن يتحقق قريبًا إن شاء الله.
حاسة إن ربنا اختار لي الخير.
يا رب أزور البيت يا رب.

هناك تعليق واحد:

  1. ما شاء الله !حلم جميل جدا.ربي يرزقنا الزيارة والتمتّع آميــــــــــــــن !

    ردحذف

أشكر لك المتابعة والتفاعل بالتعليق