المتابعون

الخميس، 24 ديسمبر 2009

حُداء جدتي

ملحوظة:
أُحيي الدكتور عادل محمد الذي صحح لي الكلمة و لم أراجعها بالمعجم لكنني أعد بمراجعتها.
أخص الأستاذ محمد زوام بالتحية حيث أثنى على الأغنية التي غنتها لي جدتي و منه جاءتني الفكرة بتسجيل أغنياتها على المدونة.
جميع حقوق التأليف محفوظة لتيتة.

أتذكر فيما كانت تغنيه لنا جدتي التالي الذي حُرمتُ منه و أعد ألا أحرمكموه
كانت جدتي تغني الأغاني القديمة فتقول عن يوم الجمعة:
الليلة ليلة الجمعة نيجي نقرا يا ستات...باينها أول طلعة. سورة على روح الاموات
حطيت بوزي في بوزها. قام عقلي قال لي عاكسها. خفت أحسن ييجي جوزها يخلليني مع الأموات.
الليلة ليلة الجمعة نيجي نقرا يا ستات...باينها أول طلعة. سورة على روح الاموات
***
و عندما غنت جدتي للمنديل أبو أوية قالت:
منديل بأوية منديل بأوية..هوة اللي جاب عروسة أخويا. و حلا أمي في عين أبويا منديل بأوية
***
أما من تأليفها كانت تغني لحمادة و تقول:
حمادة حمادة..يا سكر زيادة
يا مملوك صغير..و صاحب السعادة

و يومياً كانت تغني للجارة فتقول:
أم عبده فين؟؟؟هي راحت فين؟؟؟

و عندما كانت تغني لطفل لينام كانت تقول:
هوووو
يا بنات يا بنات
عموكو الزيات مات
كان بيبيع الزيت غالي
رخصوه لجل البنات
هووووو
لما قالوا دي بنية
قلت يا ليلة هنية
هتطبخ لي و تعجنلي
و تملا لي البيت ميه
هوووووو
يا حمام يا حمام
قابل(و تسمي اسم النونو) ع البوابة قوام
هوووووووووو
لما قالوا ده غلام
اتشد ضهري و استقام
و أكلوني البيض مقشر
و عليه السمن عام
هووووووووو
و اما قاله ده غلام
قلت يا ليلة ضلام
أكبره و اسمنه
و تاخده مني بنت الحرام
هوووووووووو
***

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

أشكر لك المتابعة والتفاعل بالتعليق